De bouw

De oversteek van de Atlantische Oceaan tussen Europa en Amerika betekent voor veel mensen een reis naar ”de nieuwe wereld”.

Maar varen over de Atlantische Oceaan is niet altijd een pretje, de zee is ruw en het klimaat is onvoorspelbaar.

Daarom stelde de HAL speciale eisen aan het ontwerp van een nieuw schip. Een sierlijke romp en een scherpe, hoge boeg moeten de zeewaardigheid en snelheid beter maken dan de oudere schepen van de HAL.

De machinekamer komt op een andere plek in het schip, en krijgt het schip twee modern gevormde rookkanalen die naast elkaar staan. op de plek waar bij oudere schepen de schoorsteen staat komt nu een groot dekhuis.

Hierdoor ontstaat het markante, gestroomlijnde profiel van de ss Rotterdam.

Het ontwerp is heel erg hip voor die tijd, maar bij veel schepen die later gebouwd wordt dit ontwerp gebruikt.

De Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) kreeg de opdracht om het schip te ontwerpen en te bouwen.

In juni 1952 is de HAL samen met de RDM begonnen met het ontwerpen van het schip.

Het schip wordt 228 meter lang, 28 meter breed en 61 meter hoog.

De RDM is op 14 december 1956 begonnen met de bouw van de SS Rotterdam, en na 21 maanden kon het schip op 13 september 1958 te water worden gelaten

De bouw van de SS Rotterdam heeft in totaal 126 miljoen gulden gekost, dat zou nu 57 miljoen euro zijn.